Hakolan luova johtaja sitouttaa ihmisiä yrityksen visioon muutoksessakin

Hakola Huonekalu Oy:n luova johtaja Annaleena Hakola on perheyrittäjä kolmannessa polvessa. Muutokset ovat tulleet matkan varrella tutuiksi. Muutoksista ja muutosten yhteydestä luovaan johtamiseen hän keskusteli Wise Wordsin Elina Yrjölän kanssa webinaarissa marraskuussa.

Luova johtaja Annaleena Hakola arvioi, että  Suomessa unohdetaan usein, kuinka tärkeää luova johtaminen on. Ei riitä, että yrityksessä on markkinointi- ja myyntijohtaja. Tarvitaan myös ihminen, joka seuraa kokonaisuutta eikä vain lukuja. Design-yrityksessä se on välttämätöntä, mutta muissakin yrityksissä tarpeellista.

”Luova johtaminen on haastavaa. On näkemys ja visio, johon ihmiset pitäisi saada mukaan. Välillä heitä voi myös kuunnella liikaa luovissa päätöksissä. Jos alat kuunnella liikaa ja otat liikaa sopankeittäjiä mukaan, niin oma visio häviää ja näkemys pirstaloituu. Silloin brändi ja mallisto eivät enää olekaan yhtenäisiä.”

Annaleena toteaa, että lopputulos ei saa olla kompromissien kompromissi, jossa yrityksen ydinajatus on hävinnyt. Jos niin käy, yritys ei enää erotu kilpailijoistaan.

Hakola Huonekalu muutti myyntikanavaa ja se auttoi

Annaleena Hakolan isoisä perusti Hakola Huonekalun vuonna 1963 Jurvassa Etelä-Pohjanmaalla. Myöhemmin Annaleenan isä Jari Hakola jatkoi yritystä. Tuolloin Hakola myi huonekaluja jälleenmyyjien kautta huonekaluliikkeissä. 2000-luvun alussa suomalainen käsintehty huonekalu ei enää pärjännyt hintakilpailussa kansainvälisille yrityksille.

Annaleenan tarkoitus ei ollut jatkaa huonekaluyritystä eikä kukaan perheessä ajatellut niin. Hän tiesi haluavansa tehdä jotain luovaa ja pääsi taideteolliseen korkeakouluun, mistä hän valmistui vuonna 2013. Sivuaineena hän osallistui poikkitieteelliselle kurssille, jolla käytiin läpi kansainvälistä designia, bisnestä ja johtamista. Hakola oli siellä Annaleenan case-yritys.

”Isä mietti tuolloin vakavasti yrityksen tulevaisuutta. Kurssikaverini olivat aivan fiiliksissä siitä, että meillä on oma huonekalufirma ja vitsi, mikä tarina. Että ehdottomasti minun pitää lähteä jatkamaan tätä. Olen ehkä itse ollut aina liian lähellä yritystä enkä kokenut, että se olisi mitenkään superhienoa ja mahtavaa.  Kurssin aikana ymmärsin tämän ja ehdotin isälle, että mitä jos tulisin mukaan ja tehtäisiin muutos ja alettaisiin myydä tuotetta kuluttajille suoraan ilman välikäsiä.”

Myynnin ottaminen omiin käsi oli ainoa tapa, jolla Hakola pystyi säilyttämään oman tuotannon.

”Piti alkaa myydä suoraan kuluttajalle. Isä epäili aluksi, ostaako kukaan kolmen tonnin sohvaa verkkokaupasta näkemättä sitä. Totesimme, ettei meillä ole vaihtoehtoja. Joko kuollaan kokonaan pois tai yritetään. Meillä oli kolme työntekijää, joista kaksi oli verhoilijoita ja yksi ompelija. He olivat vuosia pelänneet työpaikkojensa puolesta.”

Hakola toteutti radikaalin muutoksen alle vuodessa. Hän kertoo, että otti muutokseen mukaan kaikki opiskelukaverit taideteollisesta.

”Tiimi oli mieletön. He kaikki ovat nyt omilla aloillaan Suomen huippuja. Minä vain jotenkin yritin pitää lankoja käsissä ja johtaa yritystä kohti luovaa. Isän vastuulla oli tuotannon asioiden skaalaaminen ja miettiminen, koska muutos oli iso myös tuotannossa.”

Hakolan tekemistä ohjasi verkkokauppa platformina. Aiemmin yrityksellä oli ollut kymmeniä sohvamalleja, joista kaikista sai kymmeniä eri kokovaihtoehtoja. Kankaita oli satoja, koska vaihtoehtojen paljoutta oli pidetty hyvänä palveluna.

”Päätimme, että meillä on enää kaksi sohvamallia ja niistä molemmista saa vain muutaman koon ja kaksi eri kangasvaihtoehtoa. Se helpotti ja teki toiminnasta kustannustehokkaampaa. Isän ei tarvinnutkaan enää joka kerta tilata kymmenen metrin pätkää kangasta asiakkaan tilaamaan sohvaan. Pystyimme lupaamaan kolmen viikon toimitusajan kaikille tuotteille.”

Kauneus, kestävyys ja kannattavuus ovat toiminnan perusta 

Hakolan toiminta nojaa kolmen koon kolmioon: kauneus, kestävyys ja kannattavuus. Se ohjaa tekemistä, erityisesti malliston kehitystä ja tuotekehitystä. Yrityksen tarkoitus kuuluu: Vaaleanpunaista kapinointia vastuullisemman huomisen ja ihanamman kodin puolesta.

”Haluamme tehdä asioita vähän eri tavalla kuin muut. Meillä on pieni kapinameininki. Mutta koska se on vaaleanpunaista kapinaa, niin me ollaan reiluja ja kivoja. Siihen sisältyy vastuullisempi huominen, lokaali tekeminen ja pohjalainen puuseppäperinne. Ja lisäksi teemme sitä, mikä tekee ihmisten elämästä ihanampaa."

Annaleena Hakola työskenteli hetken aikaa myös Hakola Huonekalun toimitusjohtajana.

”Olin luokattoman huono toimitusjohtaja. Olen hyvä johtamaan luovuutta ja muotoilua, mutta en osaa henkilöstöjohtamista ja ihmisten innostamista. Olin tosi nuori ja minulla oli kaksi pientä lasta sekä jäätävä vimma ja näyttämisen tarve saada homma onnistumaan. Väsyin tosi pahasti. Ulkopuolinen johtaja olisi pitänyt ottaa aikaisemmin.”

Koronan kynnyksellä Hakola haki kaupallista johtajaa ja sai 400 hakemusta. Siten löytyi nykyinen toimitusjohtaja Sari Holopainen.

”Hän on ihan taivaan lahja. Sarin ansiosta aloimme saada järkeä tekemiseen. Sari on opettanut minua henkilöstöjohtamisessa ja ihmisten innostamisessa. Tarvitsimme muiden ihmisten osaamista, jotta saimme muutoksen aikaan ja ihmiset siihen mukaan.”

Nykyisin asiat ovat hyvin.

”Olemme pystyneet kehittämään organisaatiota ja löytäneet oikeat ihmiset oikeille paikoille. Se on todella palkitsevaa sekä meille että heille. Jokaista osa-aluetta on vetämässä tosi hyvä tyyppi, joka tietää tavoitteet. Kenenkään ei tarvitse tehdä yksin. Sari on onnistunut innostamaan koko porukan vaaleanpunaiseen kapinaan – ja toki minä hänen mukanaan. On taitolaji ottaa koko porukka mukaan.”

 

Wise Wordsin edellisessä webinaarissa Miia Savaspuro ja toimittaja Jenny Jännäri keskustelivat toimittajan työn arjesta ja median toimintatavoista.