Tekoäly tuhoaa viestinnän työt – ja sehän on ihan parasta!

Tekoäly tekee osan viestinnän töistä, onneksi. Harva jää kaipaamaan tylsiä ja toisteisia hommia. Tekoälystä ei kuitenkaan tule sattumalta fiksua työkaveria eikä edes simppeleiden tehtävien suorittajaa. Sen käyttöönotto vaatii prosessien kuvaamista. Tulee myös miettiä, missä tekoälyn hyödyntäminen kannattaa.

Viestinnän ja etenkin sisällöntuotannon väitettiin tuhoutuvan generatiivisen tekoälyn takia. Kun tekoäly tuottaa sisällöt näppärästi, mihin tarvitaan sisällön tuottajia?

Sisältöjen tekeminen on kuitenkin vain osa viestinnän tehtävistä. Viestinnän ammattilaisten osaaminen on laaja. Se on esimerkiksi kykyä viedä organisaatiota kohti sen tavoitteita, ymmärtää toimintaympäristöä ja kohderyhmiä sekä taitoa valita oikeat vaikuttamisen keinot.

Harva ajattelee kaihoten niitä tehtäviä, joista tekoäly selviää leikiten. Miten inspiroivaa on tehdä viidettä versiota some-postauksesta tai tiivistelmää asiantuntijan puisevasta tekstistä?

Näiden näpertelemisen sijaan tekoäly vapauttaa aikaa ajatteluun. Kokemusteni mukaan viestintäyksiköissä on aina priorisoitava työtä.  Tekoäly on tähän yksi erinomainen työkalu. Sen hyödyntäminen ei vie kenenkään ammattitaitoa. Vai väheneekö oma osaamisesi, jos tutulla sapluunalla tehtävän tiedotteen pohja on syntynyt sinun promptistasi tekoälyllä 10 sekunnissa oman 15 minuutin naputtelusi sijaan?

Tekoäly ei tule fiksuksi sattumalta

Tekoälyn käyttöönotto ei käy hetkessä. Siitäkään ei tule fiksua työkaveria sattumalta. Satunnaisten kokeilujen pohjalta tekoälyn hölmöydelle voi naureskella, koska satunnaisella tekemisellä saa satunnaisia tuloksia.

Viestintäyksiköiden tulisi irrottaa aikaa tekoälyn käyttöönottoon ja sen vaatimaan työhön. Tekoälyn käyttöönotto vaatii omien työprosessien läpikäynnin, kuvaamisen ja tekoälyn hyödyntämiseen soveltuvien kohtien tunnistamisen. Vasta sen jälkeen voi valita käyttöön oikeat työkalut ja rakentaa sopivat toimintatavat. Kun tietää, mitä haluaa, ei huku ohjelmien ja sovellusten viidakkoon.

Systemaattinen työ tekoälyn hyödyntämisessä hälventää myös huolia. Kun viestinnän ammattilaiset voivat itse määritellä, missä tekoälyn käyttö kannattaa ja on järkevää, se on helpompi hyväksyä työvälineeksi. Harva jää kaipaamaan tylsiä ja toisteisia hommia.