Kirjoita ihmisille, älä hakukoneille – hakukoneoptimointi on tärkeää mutta silti vain työkalu

12.2.2024 | Kati Haapakoski

Tänään se taas tapahtui. Luin erään yrityksen blogikirjoitusta ja huomasin lukevani hakukoneelle kirjoitettua tekstiä. Lopetin lukemisen siihen. Teksti vaikutti asiantuntevalta, mutta liiallinen hakukoneoptimointi (SEO) oli heikentänyt sen luettavuutta ja laatua niin paljon, että kiinnostukseni lopahti. Hakukone tuntui olevan ykkönen, lukija kakkonen.

Voisi olettaa, että hakukoneoptimointi on jo niin tuttua, että tällainen pohdiskelu on turhaa. Niin ei vain tunnu olevan. Epäonnistuneita tekstejä riittää. Niissä on kankeutta ja kömpelyyttä, esimerkiksi toistoa tai keinotekoisilta tuntuvia sanoja väärissä kohdissa.

Hakukoneoptimointi on välttämätön työkalu, jota kannattaa opetella käyttämään oikein

Ainakin toistaiseksi hakukoneoptimointi (SEO) on välttämätön työkalu digitaalisessa markkinoinnissa. Sen avulla yritys lisää näkyvyyttään ja kasvattaa sivustonsa kävijämääriä.

Kannattaako optimoida niin, että sisällön laatu heikkenee? Tuskinpa.

Ylenpalttinen optimointi voi vaikuttaa aluksi järkevältä ja vaikuttavalta, mutta pitemmän päälle se voi tulla yllättävän kalliiksi, jos keskeiset kohderyhmät alkavat vieroksua yrityksen verkkosivujen sisältöjä. Esimerkiksi avainsanojen liiallinen toistaminen vaikuttaa kielteisesti hakukonenäkyvyyteen. Noita virheitä saattaa olla työlästä korjata jälkeenpäin.

Hakukone on verkossa kuin salapoliisi, joka etsii laadukasta sisältöä ja arvoa lukijoille

Kannattaisi luottaa siihen, että hakukoneet pyrkivät aina löytämään sisällöt, jotka tarjoavat eniten arvoa lukijoille. Teknologia kehittyy koko ajan ja mitä kehittyneempää se on, sitä paremmin se tunnistaa tasokkaan sisällön. Tällöin se osaa myös tarjota sitä käyttäjilleen entistä paremmin.

Sisältö kannattaa tehdä aina tietylle kohderyhmälle. Kun kohderyhmä on määritelty, sisällöt tulee laatia valittua kohderyhmää ajatellen. Jos ote herpaantuu, laatu kärsii. Edelleenkään tämä ei tarkoita, että hakukoneoptimoinnista pitäisi luopua. Sen sijaan kannattaa yhdistää hyvä, käyttäjäkeskeinen ja SEO-ystävällinen sisältö. Se voi vaatia enemmän työtä kuin vaikkapa saman hakusanan roiskiminen sinne tänne pitkin kirjoitusta, mutta se on vaivannäön arvoista.

Kun karsii turhan, voi keskittyä olennaiseen. Onnistumisessa auttavat myös tehokas ja toimiva sisältöstrategia ja -suunnitelma. Ja mitä parempaan kuntoon prosessi on viritetty, sitä laadukkaampaan ja toimivampaan lopputulokseen on mahdollista päästä. Tämä kaikki näkyy asiakkaille ja muille sidosryhmille ja auttaa heitä sitoutumaan yritykseen.

Yrityksen kannattaa siis keskittyä tuottamaan ja kirjoittamaan korkealaatuista sisältöä sen sijaan, että se keskittyisi liikaa avainsanoihin, postausten pituuteen tai toistojen määrään. Kun sisältö on mielenkiintoista ja helppolukuista, lukija saattaa jakaa sen luettavaksi myös muille.

Tekstiä ei tule turhaan venyttää, mutta jos asiaa on, pituus ei haittaa

  1. Kun sisältö on kattavaa ja syvällistä, sivun arvo kasvaa käyttäjien ja hakukoneiden silmissä.
  2. Pitkään tekstiin mahtuu luontevasti enemmän erilaisia avainsanoja, mikä voi parantaa sivun näkyvyyttä hakukoneissa.
  3. Käyttäjät pysyvät sivulla pitempään, kun sisältö on laadukasta. Hakukoneet arvostavat sitä.
  4. Informatiivinen sisältö voi houkutella muita lisäämään omalle sivulleen linkin sinun sivullesi tai jakamaan sosiaalisessa mediassa, mikä parantaa hakukonenäkyvyyttä.