Vain merkittävä ajattelu tuottaa merkittävää sisältöä

7.9.2023 | Elina Yrjölä

“Nää teidän raportit on kyllä tosi hyviä kun te olette niin hyviä kirjoittamaan.” Tämän olemme kuulleet useaan kertaan toisessa yrityksessämme HNY Groupissa. Mutta todellisuudessa kyse ei ole niinkään kirjoitustaidosta kuin ajattelutaidosta.

 

Wise Wordsin perustamista suunnitellessamme pohdimme yhtiökumppanieni kanssa, onko järkeä perustaa sisältöihin keskittyvää yritystä, kun maailmassa on muutenkin liikaa sisältöä ja tekoälypohjaiset kielimallit tuottavat sitä vielä pilvin pimein lisää.

 

Niin kuin näkyy, tulimme siihen tulokseen, että on järkeä. Miksi?

 

Ensinnäkin kommunikaatio on välttämätöntä. Ruuhkaisessa viestimaisemassa on syytä pyrkiä tuottamaan sellaista sisältöä, joka ei ole höperöä pöhinää vaan keskittyy tehokkaasti asiaan ja herättää parhaimmillaan ajatuksia tai jopa viihdyttää.

 

Toiseksi maailmassa tapahtuu koko ajan aivan älyttömän kiinnostavia, hyödyllisiä ja ilahduttavia asioita. Keksitään jotakin, joka helpottaa ihmisten elämää tai säästää henkiä. Parannetaan työpaikan henkeä ja johtamista. Pusketaan läpi pitkiä ja raskaita yhteiskunnallisia prosesseja, jotta saadaan maailmasta parempi kaikille. Näistä asioista kannattaa kertoa etenkin nyt, kun kuulemme koko ajan viestejä siitä kaikesta kamalasta ja surullisesta, mitä maailmassa myös tapahtuu. Ei kaikki ole menossa pieleen – päinvastoin.

 

Kielimallit mullistavat sisällöntuotannon 

 

Kolmanneksi ei voi olla kiinnostavampaa aikaa toimia sisällön markkinoilla kuin kielimallien nousun aika. Kielimallit mullistavat sisällöntuotannon, sillä ne tuottavat käsittämättömän nopeasti kelpo sisältöjä. On todella kiinnostavaa olla luomassa malleja siihen, mikä on tekoälyn tuotettavaksi sopivaa sisältöä ja mikä ei. Osa sisällöistä on käyttötavaraa: niiden tehtävä on välittää nopeasti jokin selkeä asia tai vaikkapa houkutella mahdollinen asiakas käymään yrityksen saitilla. Tällaisten sisältöjen tekemisessä kielimallit ovat jo nyt aika hyviä.

 

Mutta maailma tarvitsee myös sellaista sisältöä, joka perustuu analyyttiseen ja luovaan ajatteluun. Yritykset tarvitsevat näkemystä oman toimintansa kehittämiseen ja keskustelun herättämiseen. Asiakkaat tarvitsevat tietoa ja näkemystä sekä luottamusta siihen, että myös niitä palvelevilla organisaatioilla on kyky ajatella omaperäisesti ja kehittää syvällistä näkemystä. Fiksut ja uteliaat ihmiset ylipäätään tarvitsevat ravintoa ajattelulleen.

 

Sisällöntuotanto tarvitsee ajattelun ammattilaisia 

 

Joten neljänneksi: koska vain merkittävä ajattelu voi tuottaa merkittävää sisältöä, tarvitaan ajattelun ammattilaisia tekemään näitä hommia. Wise Wordsin tiimillä ja verkostolla on laaja, syvä ja vankka kokemus journalismista – erityisesti talousjournalismista – ja viestinnästä mutta toisaalta myös esimerkiksi liiketoiminnan johtamisesta ja työelämän kehittämisestä. Me saatamme olla näppäriä kirjoittamaan, kuvaamaan tai luomaan visuaalisia kokonaisuuksia, mutta ennen kaikkea olemme hyviä ajattelemaan: näkemään pinnan alle, erottamaan olennaisen, hankkimaan tarvittavat lisätiedot ja rakentamaan perustellun näkemyksen.

 

Siksi perustimme Wise Wordsin.

 

P.S. Jos sinua kiinnostaa, miten tekoäly olisi kirjoittanut tämän blogipostauksen, niin lue ChatGPT:n versio.